Hvordan skal du i fremtiden bli bedre å bruke de små historiene for å oppnå bedre resultat, bedre kommunikasjon eller forståelse?
Du kan starte med å forstå de sju punktene som bør være til stede i en god kommersiell-eller plenumfengende historie.
Tid: Historier hender i en tid, tidslinje eller i et spesielt øyeblikk. Når du hører noen si «Sist søndag, da skjedde det noe...» Da hører du starten på en historie.
Sted: Se for deg et oversiktskart og en rød prikk for hver historie du kan eller hører. For eksempel: «Det var en ordinær lørdag, men Oslo viste seg fra sin vakreste side»
Relevanse: Mange jobbhistorier er morsomme og fengende, men kanskje ikke så veldig opplysende. De beste historiene for næring og ledelse inneholder relevanse som underbygger både strategi og andre nøkkelpunkter.
Mennesker: Fokuser dine historier rundt mennesker. La Hollywood ta seg av romvesen og snakkende hunder. Vi mennesker interesserer oss for andre mennesker, relaterer oss og både beundrer og misunner. Bruk mennesker i historiene dine.
Hendelser: En historie er hendelse som har følgehendelser. Noe skjedde først, så hendte neste ting og deretter det neste. De beste historiene har et sterkt spenningsmoment ved seg. «Da dundret det på døren og lyden av sinte hunder på vei opp trappene gjallet ut over bakgården. Det er ingen annen vei ut, enn gjennom døren som nå hamres ned av aggressive knyttnever.»
Følelser: En historie forteller hva som hendte. En god historie hjelper oss å se hva som hendte og en glimrende historie får oss til å føle hva som skjedde. (Les for eksempel «En dag i Ivan Denisovitsj liv av Aleksandr Solsjenitsyn)
Overraskende poeng: I det du hører starten på en historie, fatter du intuitivt at du skal få høre noe du kanskje ikke ante fra før av. For at det skal kvalifisere som en historie må det skje noe uventet. Det må ikke være noe gigantisk eller ekstraordinært, men øyenbryna skal løfte seg litt hos de eller den som hører på.